E-sport jako forma aktywności powstał jako odpowiedź na nowe wyzwania i nowe trendy współczesności. Do jego popularności i rozwoju przyczynił się rozkwit technologiczny w ciągu ostatnich kilku dekad. Dzięki niemu, zaczęły powstawać coraz to nowe i wyspecjalizowane urządzenia pozostające ze sobą we wzajemnej łączności.
E-sport, którego pierwsze zwiastuny zaczęły się pojawiać już w latach 70.tych i 80.tych XX wieku do swojej obecnej formy ewoluował i dochodził stopniowo ze szczególnym uwzględnieniem końcówki ostatniej dekady XX stulecia, kiedy to zachodziły istotne zmiany, które doprowadziły go do formy, jaką widzimy w dniu dzisiejszym. Do jego rozwoju przyczynił się postęp w dziedzinie technologii strumieniowego przesyłania danych w czasie rzeczywistym.
Umożliwiło to powstanie i intensywny rozwój symulowanych rozgrywek i aktywności opartej na zasadach zbliżonych do sportowego współzawodnictwa. Gry e-sportowe powstawały i powstają pod kątem uruchamiania ich zarówno na konsolach podłączanych do telewizora jak i na komputerach różnego typu.
Dziś dzięki szerokiemu dostępowi do sieci internet gry pozwalają na podejmowanie wirtualnych zmagań zarówno amatorom jak i profesjonalistom, warto jednak zauważyć, że to przede wszystkim ci pierwsi przetarli szlaki. Rozwój e-sportu sprawił, że także bukmacherzy, wcześniej przyjmujący zakłady na tradycyjne rozgrywki, poszerzyli swoją ofertę dla swoich klientów. Wszyscy polscy bukmacherzy online dostępni są na znanej stronie Bonusy24.pl.
E-sport i jego dynamiczny rozwój
Wzrost znaczenia rozrywki e-eportowej spowodował powstanie całej nowej gałęzi dyscyplin. Ich zasady opierały się na tradycyjnych odpowiednikach i były tylko przeniesieniem areny zmagań do przestrzeni wirtualnej. W kolejnych dyscyplinach zaczęły powstawać rankingi mistrzów i ligi rozgrywek na wzór sportu. Wraz z tym pojawili się też wyspecjalizowani komentatorzy relacjonujący na żywo dane zmagania.
Około 2010 roku branża e-sportowa już była mocno zakorzeniona w świadomości ludzi, a gry i aplikacje to ich „uprawiania” stanowiły już pokaźną część sektora gier komputerowych. W pierwszej dekadzie XXI wieku powstawały bowiem liczne nowe tytuły wypracowując sobie stabilną i pewną pozycję na rynku.
Kolejnym istotnym dla sektora e-sport czasem były okolice roku 2011 kiedy to wirtualne rozgrywki weszły do regularnego repertuaru telewizyjnego w wielu krajach świata. Swego rodzaju zapalnikiem i katalizatorem tych zmian stała się popularna platforma Twitch oferując jako jedna z pierwszych darmowe transmisje rozgrywek e-sportowych czym przyciągała przed ekrany wielomilionowe rzesze widzów. Szacuje się, że około roku 2016 łączna liczba pasjonatów tej formy rozgrywek sięgnęła 148 milionów w skali globalnej. Warto przytoczyć kilka tytułów, które w tamtym czasie cieszyły się największą popularnością oraz uznaniem. Były to na przykład „League of Legends”, „Counter-Strike: Global Offensive” oraz „Doty 2”. W tym okresie zainicjowane też zostały cykliczne imprezy pro-gamingiowe specjalizujące się w e-sporcie, takie jak choćby World Cyber Games, Major League Gaming bądź Intel Extreme Masters.
E-sport – istota i specyfika gry
Istota gier e-sportowych zasadniczo niewiele się różni, co do zasad, od tradycyjnych rozgrywek sportowych. Podobnie jak w tradycyjnym wydaniu mamy tu rywalizację w danej konkretnej dyscyplinie oraz powstające na bazie uzyskiwanych wyników rankingi zwycięzców. Wokół każdej z nich powstaje społeczność składająca się z zawodników ale także obserwujących wirtualne zmagania kibiców. Co jednak ważne, w przeciwieństwie do zwyczajnej formy sportu tutaj kibic może bardzo łatwo zmienić stronę i wystartować w charakterze zawodnika aby powalczyć o trofea.
Gry e-sportowe jako jedna z kategorii
E-sport, podobnie jak jego pierwowzór oferuje dużą różnorodność form oraz kategorii a także wielość dyscyplin. Poniżej lista kilku głównych kategorii oraz gatunków cieszących się sporą popularnością. Jedną z nich są właśnie gry e-sportowe.
1. Kategoria MOBA to w rzeczywistości wieloosobowa bitwa rozgrywana on-line w czasie rzeczywistym na wirtualnej arenie. Każdy z graczy działający w ramach zespołu ma za swój cel odnaleźć, zdobyć i zniszczyć bazę należącą do przeciwnika. Tutaj najczęściej mamy do zneutralizowania konkretną infrastrukturę wroga. Tytuły należące do tej kategorii to to między innymi „League of Legends”, „Dota 2”, „Smite” i „Heroes of the Storm”.
2. Kategoria MMORPG obejmujące tytuły, w których wirtualne postacie sterowane przez graczy mają za zadanie stoczenie bitew i potyczek z potworami oraz zebranie cennych dóbr. Przykładem gry jest tu „World of Tanks”.
3. Kategoria RTS – obejmuje ona gry toczące się w czasie rzeczywistym a zadaniem uczestników jest przejęcie określonych leżących na terenie przeciwnika obszarów czemu towarzyszy zniszczenie jego dobytku. Tytułami z tej kategorii są na przykład „StarCraft” część I oraz II a także kolejne odsłony „Warcrafta”.
4. Kategoria FPS, czyli First Person Shooter. Trójwymiarowa strzelanka, w której nasz awatar wyposażony w odpowiednie uzbrojenie ma za zadanie pokonanie kilku przeciwników na drodze do pełnego zwycięstwa. Wśród tytułów z tej kategorii najlepiej znane to „Counter-Strike: Global Offensive”, „Overwatch” albo „Call of Duty”.
5. Gry walki. W tej kategorii mają miejsce zmagania na żywo między dwójką zawodowych graczy. Celem starcia jest pokonanie i przejęcie od przeciwnika możliwie jak największej ilości jego energii życiowej. Przykład gry tej kategorii to np „Street Fighter”.
6. Kategoria Gry Sportowe. Są to wirtualne symulacje realnych rozgrywek sportowych. Podobnie jak w wersji tradycyjnej są tu ligi, rankingi i mistrzostwa. To do tej kategorii należy np. znana „FIFA” albo „Rocket League”.
Strona o sporcie a taktuje o e-sporcie? O co tutaj chodzi?